Organizacja i program zajęć przygotowania pedagogicznego w roku akademickim 2023/24
I. Nauczycielskie wymagania kwalifikacyjne
W polskich szkołach (placówkach oświatowych) mogą nauczać (prowadzić zajęcia, pracować na stanowiskach wymagających przygotowania pedagogicznego) tylko osoby spełniające wymagania kwalifikacyjne określone przez Ministra Edukacji i Nauki (ministra właściwego ds. oświaty) w treści rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (od 3.10.2023 r. obowiązuje Rozporządzenie MEiN z 14.09.2023 r.).
Wymagania te spełniają osoby, które:
- posiadają wykształcenie wyższe magisterskie, zgodne z nauczanym przedmiotem (rodzajem prowadzonych zajęć), czyli ukończyły studia „kierunkowe" w cyklu pięcioletnim (jednolite magisterskie lub pierwszego i drugiego stopnia);
- po ukończeniu studiów „niekierunkowych" odbyły kwalifikacyjne studia podyplomowe (zgodnie z wymaganiami określonymi w treści Rozp. MNiSW z 25.07.2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela), zgodne z nauczanym przedmiotem (rodzajem prowadzonych zajęć);
- posiadają uprawnienia pedagogiczne.
Dodatkowo osoby, które ukończyły studia „niekierunkowe" mogą prowadzić zajęcia z danego przedmiotu, jeżeli w programie ukończonego przez nie kierunku studiów, określone były efekty uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności zawierające treści nauczania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie nauczanego przedmiotu lub treści prowadzonych zajęć na odpowiednim etapie edukacyjnym. Z kolei języków obcych (zachodnioeuropejskich) mogą nauczać także absolwenci dowolnego kierunku studiów wyższych magisterskich, legitymujący się zaawansowaną znajomością języka. Naturalnie w obydwu przypadkach wymagane jest posiadanie uprawnień pedagogicznych (przygotowania pedagogicznego).
Przygotowanie pedagogiczne (uprawnienia pedagogiczne) posiada osoba, która pomyślnie zrealizowała blok zajęć psychologiczno-pedagogicznych oraz dydaktycznych /zaliczyła wszystkie wchodzące w ich skład przedmioty/, jak również zaliczyła praktykę pedagogiczną, czyli zrealizowała wszystkie zajęcia tworzące standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, zgodnie z treścią Rozp. MNiSW z 25.07.2019 r. . w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
II. Zajęcia przygotowania pedagogicznego w roku akademickim 2023/24
Od 3.08.2019 r. obowiązuje nowy standard kształcenia przyszłych nauczycieli, wprowadzony poprzez Rozporządzenie MNiSW z 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
III. Przygotowanie pedagogiczne wg rozporządzenia MNiSW z 25.07.2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
III.1. Struktura zajęć przygotowania pedagogicznego wg nowego standardu kształcenia przyszłych nauczycieli.
A. Przygotowanie pedagogiczno-psychologiczne, które tworzą zajęcia z Pedagogiki dla nauczycieli (90 godz., podzielone na trzy części po 30 godz. każda), zajęcia z Psychologii dla nauczycieli (90 godz., podzielone na trzy części po 30 godz. każda) oraz Praktyka pedagogiczno-psychologiczna (30 godz.). Zarówno zajęcia z pedagogiki, jak też z psychologii muszą być zaliczane kolejno, zgodnie z przypisaną do nich numeracją, natomiast praktyka pedagogiczno-psychologiczna po zaliczeniu drugiej części zajęć z pedagogiki i psychologii.
B. Podstawy dydaktyki (45 godz.) /zajęcia prowadzone generalnie przez jednostki prowadzące dydaktyki przedmiotowe lub przez SPUJ dla studentów z jednostek nieprowadzących tego przedmiotu/.
C. Komunikacja. Emisja głosu (15 godz.).
D. Przygotowanie dydaktyczne składające się z Dydaktyki przedmiotowej oraz Praktyki zawodowej (przedmiotowej). Zajęcia te są organizowane przez jednostki, prowadzące odpowiednie studia kierunkowe.
D.1. W przypadku uzyskiwania uprawnień do przedmiotu nauczanego na obydwu poziomach szkolnej edukacji należy zaliczyć 150 godz. dydaktyki przedmiotowej i odbyć 120 godz. związanej z nią praktyki. Natomiast w przypadku przedmiotu nauczanego tylko w szkole ponadpodstawowej lub tylko w szkole podstawowej odpowiednio 90 godz. dydaktyki i 60 godz. praktyki.
D.2. W przypadku uzyskiwania uprawnień do prowadzenia zajęć z drugiego (kolejnego) przedmiotu nauczanego na obydwu poziomach szkolnej edukacji należy zaliczyć 90 godz. dydaktyki przedmiotowej i odbyć 90 godz. praktyki. Natomiast w przypadku przedmiotu nauczanego tylko w szkole ponadpodstawowej lub tylko w szkole podstawowej odpowiednio 60 godz. dydaktyki i 60 godz. praktyki.
III.2. Studenci psychologii pragnący uzyskać uprawnienia pedagogiczne muszą zaliczyć:
a) Pedagogikę dla psychologów (60 godz., podzielone na dwie części po 30 godz. każda);
b) Podstawy dydaktyki (45 godz.);
c) Komunikację. Emisję głosu (15 godz.);
d) Metodykę pracy psychologa w szkołach i innych placówkach oświatowych (120 godz.);
e) Praktykę zawodową – pedagogiczną (120 godz.).
III.3 Studenci Logopedii studiów stacjonarnych II stopnia, którzy chcą uzyskać uprawnienia pedagogiczne, muszą zaliczyć:
a) Pedagogika dla nauczycieli (90 godz., podzielone na trzy części po 30 godz. każda);
b) Psychologia dla nauczycieli (90 godz., podzielone na trzy części po 30 godz. każda);
c) Praktyka zawodowa pedagogiczno-psychologiczna (30 godz.) – możliwe jest zrealizowanie praktyk:
1) w Studium Pedagogicznym UJ, na zasadach ogólnych, określonych tutaj
2) w ramach praktyk kierunkowych na Logopedii i przepisanie ich.
Przepisanie godzin praktyk może się odbyć jedynie w sytuacji zrealizowania przez studenta obowiązkowych 120 godzin praktyk na kierunku i dodatkowo 30 godzin praktyk w ramach realizacji przygotowania pedagogicznego (120h+30h).
Po więcej informacji proszę się kontaktować z sekretariatem kierunku oraz opiekunem praktyk.
d) Pozostałe zajęcia niezbędne do uzyskania uprawnień pedagogicznych studenci logopedii powinni zaliczyć w ramach studiów kierunkowych. Informacja o uzyskaniu uprawnień pedagogicznych powinna się znaleźć w suplemencie do dyplomu ukończonych przez nich studiów kierunkowych (absolwenci logopedii nie mogą otrzymać wystawianego przez SPUJ zaświadczenia o posiadaniu uprawnień pedagogicznych).
III. 3. Ramowy program zajęć przygotowania pedagogicznego, prowadzonych przez SPUJ zgodnie z obecnie obowiązującym standardem kształcenia przyszłych nauczycieli
Przedmiot |
Treści (zał.1 rozp. MNiSW z 25.07.2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela) |
Liczba godzin |
Semestr realizacji zajęć przygotowania pedagogicznego |
Liczba punktów ECTS |
Pedagogika dla nauczycieli – I |
B2.W1 B2.W2 |
30 |
I |
1,5 |
Psychologia dla nauczycieli – I |
B1.W1 B1.W2 |
30 |
I |
1,5 |
Pedagogika dla nauczycieli – II |
B2.W3 B2.W4 |
30 |
II |
1,5 |
Psychologia dla nauczycieli – II |
B1.W3 |
30 |
II |
1,5 |
Pedagogika dla psychologów – I.Ps |
F1.W1 F1.W2 F1.W3 |
30 |
I |
1,5 |
Pedagogika dla psychologów – II.Ps |
F1.W4 F1.W5 F1.W6 F1.W7 |
30 |
II |
1,5 |
Praktyka „pedagogiczno-psychologiczna” |
B3 |
30 |
III |
1 |
Pedagogika dla nauczycieli – III |
B2.W5 B2.W6 B2.W7 |
30 |
III |
1,5 |
Psychologia dla nauczycieli – III |
B1.W4 B1.W5 |
30 |
III |
1,5 |
Podstawy dydaktyki(*) |
C.W1 - 6 |
45 |
I lub II |
2 |
Komunikacja. Emisja głosu(*) |
C.W7 |
15 |
I lub II lub III |
1 |
(*) dla studentów z jednostek nieprowadzących tych przedmiotów
Uwaga:
1. Nieodpłatnie zajęcia przygotowania pedagogicznego realizują studenci trybu stacjonarnego, posiadający je w programie swoich studiów, czyli w zbiorze zajęć obowiązkowych bądź fakultatywnych /punkty związane z zaliczeniem tych zajęć są im potrzebne do zaliczenia roku/. Osoby niespełniające tego warunku mogą zostać uprawnione do takiej realizacji zajęć po uzyskaniu zgody Dziekana wydziału, na którym odbywają studia kierunkowe.
2. Praktyka pedagogiczna jest częścią zajęć przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i dydaktycznego. Stąd też zaliczenie obydwu jej części jest warunkiem sfinalizowania każdego z tych bloków. Za praktyki przedmiotowe odpowiadają jednostki UJ, w których studenci realizują dydaktykę przedmiotową. Generalnie powinni ją odbywać w jednostce Uniwersytetu, w której realizują swoje studia kierunkowe. W przypadku braku takiej możliwości student może realizować dydaktykę szczegółową w innej jednostce po uzyskaniu zgody osoby prowadzącej te zajęcia.
IV. Informacja o przygotowaniu pedagogicznym uzyskanym wg rozporządzenia MNiSzW z 17.01.2012 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela/stary tryb/.
Struktura zajęć
Zajęcia przygotowania pedagogicznego składają się z zajęć o charakterze ogólnopedagogicznym /ogólnonauczycielskim/ oraz z zajęć nauczycielskiego dydaktycznego przygotowania przedmiotowego.
Zajęcia przygotowania ogólnopedagogicznego:
1. Ogólne przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne:
o psychologia – 45 godz.
o pedagogika – 45 godz.
2. Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne do nauczania na danym szkolnym
etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych:
o dla szkoły podstawowej /SzP/:
• psychologia – 30 godz.
• pedagogika – 30 godz.
o dla szkolnictwa ponadpodstawowego:
• psychologia – 30 godz.
• pedagogika – 30 godz.
3. Praktyka ogólnopedagogiczna – 30 godz.
4. Podstawy dydaktyki – 30 godz.
Zajęcia nauczycielskiego dydaktycznego przygotowania przedmiotowego (odpowiadają za nie jednostki prowadzące studia kierunkowe studenta):
1. Dydaktyka przedmiotowa na danym szkolnym etapie edukacyjnym lub etapach
edukacyjnych:
• dla szkoły podstawowej – 90 godz.
• dla szkolnictwa ponadpodstawowego – 90 godz.
2. Praktyka „dydaktyczna” – 120 godz. /odpowiednio dla każdego etapu/
3. Ewentualnie dydaktyka II przedmiotu /dla odpowiedniego etapu edukacyjnego –
60 godz./ i praktyka dydaktyczna /60 godz./.
VI. Regulamin odbywania zajęć przygotowania pedagogicznego w SPUJ
Regulamin odbywania studiów w Studium Pedagogicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego na rok akademicki 2023/2024 znajduje się tutaj