Praktyki psychologiczno-pedagogiczne
UWAGI DOTYCZĄCE ORGANIZACJI PRAKTYK
- 30-godzinna praktyka zawodowa stanowi element przygotowania w zakresie psychologiczno-pedagogicznym, które realizowane jest w Studium Pedagogicznym UJ (SPUJ).
- Pozostałą część praktyk student realizuje w ramach przygotowania w zakresie dydaktycznym. Organizatorem praktyk jest jednostka UJ, w której student odbywa studia kierunkowe.
- Wyjątek stanowią studenci następujących kierunków: chemia, fizyka i matematyka, którzy całość praktyki realizują w swoich macierzystych instytutach (30-godzinnej praktyki nie realizują w SPUJ).
- Praktykę psychologiczno-pedagogiczną można rozpocząć po zaliczeniu przedmiotów Pedagogika I i II (ze względów na program studiów – najlepiej równolegle z Pedagogiką III).
- Studenci I-II roku studiów I st.; studenci I roku studiów II st. oraz studenci I-IV roku jednolitych studiów magisterskich mogą realizować praktykę w okresie 1X-30IX danego roku akademickiego.
- Studenci III roku studiów I st.; studenci II roku studiów II st. oraz studenci V roku jednolitych studiów magisterskich mogą realizować praktykę w okresie 1X-30VI danego roku akademickiego (praktykant musi posiadać status studenta UJ).
- Praktykę psychologiczno-pedagogiczną można realizować równolegle z pozostałymi praktykami.
- Min. 30 dni przed planowanym rozpoczęciem praktyki, student wysyła prośbę o wystawienie „Skierowania na praktyki”, na adres: spuj.praktyki@uj.edu.pl podając:
- imię i nazwisko dyrektora (wraz z tytułem)
- pełną nazwę szkoły
- swoje imię i nazwisko, kierunek, rok i stopień studiów oraz nazwę wydziału
- Skan skierowania zostanie przesłany zwrotnym mailem zazwyczaj w ciągu kilku dni. Możliwy jest także osobisty odbiór oryginału skierowania z czytelni SPUJ (po wcześniejszym umówieniu się z p. mgr Wiolettą Wiaderek).
- „Skierowanie na praktykę” student przedstawia dyrektorowi szkoły, gdzie będzie odbywać praktyki.
- Przed rozpoczęciem praktyki należy przekazać nauczycielowi – opiekunowi praktyk dokumenty niezbędne do zawarcia umowy za praktykę (patrz poniżej: "Dokumenty dla opiekuna praktyki – do pobrania").
- Wypełnione dokumenty (oryginały) należy osobiście dostarczyć do Czytelni SPUJ (po wcześniejszym umówieniu się z p. mgr Wiolettą Wiaderek).
- Każdego studenta – praktykanta obowiązuje Dzienniczek praktyk, który należy przedstawić dyrektorowi szkoły oraz szkolnemu opiekunowi praktyk. Po zakończeniu praktyki „Dzienniczek praktyk” należy złożyć do czytelni lub biura SPUJ. Dzienniczek zawiera Ramowy Program Praktyki.
- Praktykę ocenia szkolny opiekun praktyk.
- Opiekunem praktyk może być nauczyciel doświadczony w pracy wychowawczej, tj.: pedagog lub psycholog szkolny, wychowawca klasy, wicedyrektor ds. wychowawczych, itp.
- Praktykę zalicza uniwersytecki opiekun praktyk, którym może być:
- Dyrektor SPUJ – dr Jerzy Lackowski
- Z-ca Dyrektora SPUJ, koordynator praktyk – dr Mariusz Noga (mariusz.noga@uj.edu.pl)
- Student samodzielnie dokonuje rejestracji na przedmiot „Praktyka psychologiczno-pedagogiczna”, który w USOS został zdefiniowany jako przedmiot całoroczny (możliwość rejestracji w ciągu roku). Należy także „podpiąć” ten przedmiot pod tok swoich studiów w macierzystej jednostce UJ lub pod program studiów w SPUJ. Jeśli przedmiot miałby być podpięty pod program SPUJ, należy wysłać maila w tej sprawie na adres: studium.pedagogiczne@uj.edu.pl
- Za zgodą dyrektora szkoły oraz szkolnego opiekuna praktyk dopuszcza się realizację praktyki w grupach kilkuosobowych.
- W Krakowie studenci mogą odbywać praktykę w szkołach współpracujących ze SPUJ (plik do pobrania).
- Student może odbywać praktykę poza Krakowem, w wybranej przez siebie szkole, po uzgodnieniu tego z koordynatorem praktyki w SPUJ.
- Nauczyciel może zrezygnować z wynagrodzenia za opiekę nad praktyką. W takim przypadku konieczne jest pisemne oświadczenie o rezygnacji. W tej sytuacji uzupełnienie dokumentów wskazanych poniżej jest zbędne.
- Praktyka zawodowa może być obserwowana przez koordynatora praktyk z ramienia UJ.
- W czasie praktyk student godnie reprezentuje Uniwersytet Jagielloński, a jego postawa w szkole spełnia najwyższe standardy etyczne, właściwe dla profesji nauczycielskiej.
DOKUMENTY DLA OPIEKUNA PRAKTYKI (do pobrania):
- Informacja o przetwarzaniu danych osobowych (RODO) – do pobrania tutaj
- Oświadczenie ZLECENIOBIORCY dla celów ubezpieczeniowych– do pobrania tutaj
- Oświadczenie zleceniobiorcy – do pobrania tutaj
- Nr rachunku bankowego – do pobrania tutaj
- Dane do kontaktu – do pobrania tutaj
- Wzór poprawnie wypełnionego "Oświadczenia zleceniobiorcy dla celów ubezpieczeniowych" (najczęstszy przypadek) – do pobrania tutaj
Student pobiera powyższe dokumenty i przekazuje nauczycielowi do wypełnienia. Wypełnione (czytelnie, drukowanymi literami) dokumenty należy dostarczyć do SPUJ osobiście (po wcześniejszym umówieniu się z p. mgr Wiolettą Wiaderek).
WAŻNE TERMINY:
- prośba o „Skierowanie na praktyki” – min. 30 dni przed rozpoczęciem praktyki
- uzupełnione przez opiekuna praktyki dokumenty – min. 20 dni przed rozpoczęciem praktyki
UWAGA!
Dla praktyki planowanej na czerwiec, uzupełnione przez opiekuna praktyki dokumenty należy oddać w nieprzekraczającym terminie do 11 maja!
Powyższe terminy wynikają z konieczności załatwienia spraw formalno-prawnych związanych z przygotowaniem umowy o pracę dla opiekuna praktyk.
- Ostateczny termin oddania „Dzienniczka praktyk” – 30 czerwca, a dla praktyki zrealizowanej we wrześniu – 10 października.
- Zaliczenie praktyki koordynator wpisuje do USOS w czasie sesji zimowej lub letniej, a także w terminie do 5 lipca lub 15 października – w zależności od terminów złożenia „Dzienniczka praktyk”, o których mowa w poprzednim podpunkcie.
W sprawie praktyk prosimy o kontakt z p. mgr Wiolettą Wiaderek:
spuj.praktyki@uj.edu.pl, tel.: 12 422 94 93, wewn. 16
OGÓLNE EFEKTY PRAKTYKI ZAWODOWEJ
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
- zadania charakterystyczne dla szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają;
- organizację, statut i plan pracy szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego;
- zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze;
- wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów;
- wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas;
- wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo- -wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich;
- zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych;
- analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
- skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy.